Sunday 23 January 2011

شکستهای پی درپی ایران درسیاست خارجی

در آبان ماه امسال حکومت ایران با ناکامی های متعددی در صحنه سیاست خارجی روبرو شد..جلوگیری از عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل،کناره گیری یونسکو از برگزاری کنفرانس روز فلسفه درایران و تصویب قطعنامه نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، سه شکست بزرگ دستگاه سیاست خارجی ایران بود
هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد
رادیو فردا:روز چهارشنبه و در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین کرسی‌های هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد، ایران تنها موفق به کسب ۱۹ رای شد و بدین ترتیب در میان نامزدهای آسیایی در رده یازدهم و آخر قرار گرفت.

۱۰ کرسی از مجموع ۴۱ کرسی هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد برای کشورهای آسیایی در نظر گرفته شده بود و پیشتر ایران یکی از ۱۰ نامزد معرفی شده از سوی کشورهای آسیایی برای عضویت در این هیات به شمار می‌رفت.

از این رو در ابتدا عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان قطعی به نظر می‌رسید، اما در آخرین لحظات پایان ثبت‌نام برای نامزدی، تیمور شرقی نیز نامزدی خود را اعلام کرده و بدین ترتیب ایران را در رای گیری شکست داد.

لغو روز جهانی فلسفه در ایران توسط یونسکو
خبر آنلاین به نقل از نیویورک تایمز: ایرینا بوکووا" تازه مدیر یونسکو در پاریس رسما از لغو برگزاری مراسم روز جهانی فلسفه در ایران سخن گفت . سیاستمدار بلغارستانی که به عنوان اولین رییس زن یونسکو بدین سمت انتخاب شده اعلام کرد روز جهانی فلسفه نه در ایران بلکه در پاریس برگزار خواهد شد.
رای موافق چین در مورد قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل ضد حکومت ایران!
بی بی سی فارسی:کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای از "نقض مکرر و جاری حقوق بشر در ایران" عمیقا ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است که به طور جدی به تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر عمل کند.
قطعنامه کمیته سوم با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف تصویب شد و ۵۷ کشور هم به آن رای ممتنع دادند.
خبرگزاری انگلیس این قطعنامه با آراء قویتری از سال گذشته به تصویب رسید بطوریکه در قطعنامه سال گذشته 74 کشور رای موافق 48 کشور مخالف و 59 نفر ممتنع دادند.ایران پیش از رای گیری برای قطعنامه سعی کرد که جلوی مطرح شدن قطعنامه را بگیرد ولی در رای گیری درباره مسدود شن طرح قطعنامه شکست مفتضحانه ای خورد بطوریکه 91 کشور با نظر ایران مخالفت و51 کشور مواقت کردند 32 کشور نیز رای ممتنع دادند


روزنامه تایمز هند مهمترین موضوع دراین بین رای موافق چین در محکومیت ایران بود در حالیکه در رای گیری مشابه در همان روز در مورد کره شمالی و برمه، حکومت چین از دوکشور کره شمالی وبرمه حمایت وبه قطعنامه ضد این دوکشو رای منفی داد. کشور هند نیز به قطعنامه ضد برمه رای منفی داد ودر قطعنامه ضد ایران رای ممتنع داد

گاف شبکه خبر
شبکه خبر در خبر مربوط به قطعنامه علیه ایران آورده:


خبر:112 کشور با رد قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل نارضایتی خود را از سیاست تبعیض آمیز غرب و سوء استفاده آن از جایگاه سازمان ملل اعلام کردند.
در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل از 190 کشور حاضر ، 44 کشور مخالفت صریح خود و 57 کشور مخالفت خود را با رای ممتنع به پیش نویس ضد ایرانی کانادا درباره وضع حقوق بشر اعلام کردند

حالا از استدلال عجیب شبکه خبر در مورد''ابراز مخالفت با دادن رای ممتنع!! '' که بگذریم شبکه خبر از تلاش ایران برای جلوگیری از قطعنامه سخنی نگفته جایی که حتی با توجه به استدلال شبکه خبر، تعداد مخالفان نظر ایران یعنی 91 کشور بیش از مجموع تعداد آرای موافق نظر ایران:53 کشور و آرای ممتنع: 32 کشور بوده است. علاوه براین شبکه خبر دو سوتی هم در تعداد آراء داده است اصلا عدد 112 را از کجا آورده؟! درضمن آرای موافق قطعنامه ضد کره شمالی را هم به اشتباه با 193 رای مثبت اعلام کرده
البته اشتباه محاسباتی وعددی قابل گذشت است ولی استدلال نادرست برای چاپلوسی حکومت قایل پذیرش نیست
یک گاف قدیمی تر حکومت
دویچه وله :پس از اعلام انصراف جمهوری اسلامی از نامزدی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که خواهان عضویت در ’’شورای جهانی حقوق زنان‘‘ هسستند.
دکتر عبدالکریم لاهیجی حقوقدان و نایب رئیس مجامع بین‌المللی حقوق بشر همان زمان در گفت و گو با دویچه‌وله اعلام کرد که چنین نهادی با این نام، وجود خارجی ندارد. اما پس از گذشت چند روز مشخص شد که منظور مقامات وزارت امور خارجه ایران ’’کمیسیون زنان شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل‘‘ بوده است.

No comments:

Post a Comment